PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
na rok szkolny 2021/2022
- Część wstępna planowania
- Diagnoza potrzeb (informacja, w jaki sposób przeprowadzono diagnozę i jakie w jej wyniku wyłoniono problemy):
Przeprowadzona diagnoza, zgodnie ze wskazaniem koordynatora wojewódzkiego projektu dotyczyła standardu drugiego „Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.”
Diagnoza została sporządzona na podstawie przeprowadzonych ankiet zgodnych ze wzorem Szkoły Promującej Zdrowie. Ankietowani byli przedstawicielami całej społeczności szkolnej.
- Wybór problemu priorytetowego (informacja, który z wyłonionych w ramach diagnozy problemów jest priorytetowy):
Na podstawie otrzymanych wyników z ankiet oraz na podstawie obserwacji uczniów po nauczaniu zdalnym wyłoniono problem priorytetowy jakim w naszej szkole są relacje między uczniami.
- Uzasadnienie wyboru problemu priorytetowego (dlaczego wybrano dany problem):
Wybrany problem został określony na podstawie wyniku liczbowego – zliczonych odpowiedzi respondentów ankiet oraz analizy zespołu SPZ pod kątem efektywnego wpływu na zdrowie młodzieży szkolnej.
- Przyczyny istnienia problemu priorytetowego (krótki opis):
Zespół postawił wstępne hipotezy dotyczące etiologii problemu: obniżony poziom umiejętności społecznych uczniów, nieefektywne strategie rozwiązywania konfliktów między uczniami, zbyt wysoki u uczniów poziom zindywidualizowanego podejścia do zadań szkolnych, niezdrowa rywalizacja i współzawodnictwo młodzieży, trudności w rozpoznawaniu własnych emocji, nieefektywna komunikacja.
- Rozwiązania dla usunięcia problemu priorytetowego (krótki opis):
W celu zminimalizowania problemu priorytetowego należy przeprowadzić zajęcia integracyjne, sportowe, eventy. Angażować uczniów w organizację i udział w uroczystościach szkolnych i klasowych. Na zajęciach pracować w grupach i metodą projektów.
PLAN DZIAŁAŃ
w odniesieniu do problemu priorytetowego
- Podanie celu działań:
Cel ogólny: wzmocnienie relacji między uczniami
Celem szczegółowym działań jest to, aby każdy uczeń mógł stwierdzić, że:
- Uczniowie są dla siebie życzliwi
- Uczniowie mają do siebie zaufanie
- Uczniowie chętnie ze sobą współpracują
- Uczniowie akceptują (przyjmują) mnie takim, jakim jestem
- Gdy jakiś uczeń ma jakiś kłopot, inny uczeń stara się mu pomóc
- Uczniowie dokuczają sobie rzadko lub wcale (np. rzadko przezywają się, ośmieszają, popychają, biją się ze sobą)
- Uczniowie w klasie starają się, aby nikt nie pozostawał na uboczu
- Określenie kryterium sukcesu:
Kryterium sukcesu: klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów.
Sukcesem będzie to, że w wyniku badania ankietowego poszczególnych grup społeczności szkolnej na podstawie “Szkoła Promująca Zdrowie: Podręcznik dla szkół i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia”, praca zbiorowa pod redakcją naukową Magdaleny Woynarowskiej-Sołdan, Barbary Woynarowskiej, w arkuszu zbiorczym dla standardu drugiego w obszarze relacje między uczniami (pyt. 10-16) szkoła uzyska wynik powyżej 90% odpowiedzi “tak” i “raczej tak” co skutkuje oceną 5.
3. Zadania